Commercial news from Israel - 2nd September 2024

2 ספטמבר 2024

חדשות נדל"ן מסחרי 2.9.24

מה יהיה עם כל המשרדים שנבנים... זו שאלה שחוזרת ונשמעת באוזני בשנים האחרונות ובשבועות האחרונים ביתר שאת. אנסה לעשות קצת סדר. 

הבניינים שנבנים בארץ הם מהמעולים שבמעולים. לובאים מפוארים, מרפסות, חדרי כושר, amenities, בניינים בתיקני Leed  ו Well. באמת רמה גבוהה ביותר. אני יודע זאת מכיוון שכשמנהלי מחלקות נדל"ן מחו"ל באים לסיורים בארץ, הם מתפעלים ואומרים זאת ללא הרף. 

השוק מחולק לבניינים עם בעלים יחיד, בד"כ חברות היזום הגדולות, חברות הביטוח, הפיננסים וחברות הריט ובניינים מרובי בעלים. בדרך כלל במבנה של קבוצות רכישה. 

בימים כתיקונם יכולת הספיגה של השוק למשרדים חדשים עמדה על מאות אלפי מ"ר בשנה ברף הנמוך, נניח סביב 200 אלף מ"ר.

ישראל היא לא בועה. בשנתיים – שלוש האחרונות בגלל סיבות שונות בעולם לרבות: העלאת ריביות, מלחמת רוסיה – אוקראינה, צניחת שווי השוק של חברות הטק בעולם, נגזרות הקורונה למיניהן והעבודה מהבית, אנו לא בימים כתיקונם, לא בעולם, ובישראל בגלל הטלטלות הפוליטיות והמלחמה אפילו יותר.

הנדל"ן היא ספינה ענקית, משחטת, ושינוי כיוון לוקח זמן. היזמים שתכננו את מגדלי המשרדים ויצאו לביצוע, עשו זאת שנים לפני המשבר שתואר ושבעקבותיו נוצר עודף ההיצע. כאשר עולם ההי טק יחזור להתנהל כפי שהיה בעבר, בתקווה שזה יקרה במהרה, כל עודפי ההיצע יספגו ויתכן שאפילו ייוצר מחסור בשטחים מכיוון שהיסטורית, הנדל"ן העסקי מתנהל בסִינוּסוֹאִיד. 

נמשיך בניתוח בפוסטים הבאים.

נדל"ן מסחרי בישראל

ישראל-קנדה (ט.ר) בע"מ השלימה רכישת קרקע בתל-אביב, בשטח של כ- 2.4 דונם, המיועדת למגדל של עד 45 קומות, 17,500 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה בתמורה לסך של כ- 437 מיליון ₪ .

נדל"ן מסחרי מעבר לים

חברת בת של קרדן אן. וי. התקשרה בהסכם למכירת אחזקותיה (50%), בחברת פרויקט בסין, המחזיקה בפרויקט אולימפיק גרדן, בשטח כולל של כ 24 אלפי מ"ר המיועדות למלונאות, משרדים ומסחר, תמורת כ - 12 מיליון אירו .

נדל"ן בכותרות

מכרזי הענק למשרדי הממשלה בירושלים (גלובס).

קרן ריאליטי רכשה 40 דונם שטח חקלאי בהרצליה תמורת 205 מיליון שקל (כלכליסט).

כצמן מוכר למנורה 50% מארבעה מרכזים מסחריים בחצי מיליארד שקל (דהמרקר).